Programme
Thursday, 19 May 2016
Castle Leopoldskron
Reception
18:00–18:30
Opening Speeches
18:30–19:00
Clare Shine, Salzburg Global Seminar, vice president
Matthias J. Pernerstorfer, Don Juan Archiv Wien, director
Sarah Wedl-Wilson, University Mozarteum, Salzburg, vice rector
Hans Ernst Weidinger, Don Juan Archiv Wien
Tatjana Marković, Universität für Musik und darstellende Kunst, Don Juan Archiv Wien
INAUGURATION
Key Lecture
19:00–19:30
Michael Hüttler, Don Juan Archiv Wien
Joseph (Giuseppe) Friebert’s Das Serail in historical coordinates
19:30–20:30 Concert
with introductory words by Josef Wallnig
Universität Mozarteum Salzburg/Mozart Opera Studies Institute
Chosen music numbers from:
J. Friebert: Das Serail (1778)
W. A. Mozart: Zaide (1780), Die Entführung aus dem Serail (1782)
Friday, 20 May 2016
Castle Frohnburg
I
Performance studies: Das Serail and wandering theater troupes
10:00-11:15
Chair: Reinhard Eisendle
Adeline Mueller, Mount Holyoke College (Massachusetts)
“Lebendige Marionetten”: The Berner and Sebastiani children’s troupes and their Singspiels
Bärbel Rudin, Universität Dortmund
„Und wanns pascht, so bleibts dabey“: Frieberts Serail im theaterhistorischen Fadenkreuz
11:15–11:45 Coffee break
II
Joseph Friebert: Biography and career
11:45–13:00
Chair: Matthias J. Pernerstorfer
Käthe Springer-Dissmann, Don Juan Archiv Wien
Joseph Maria Graf Thun-Hohenstein: Fürstbischof von Passau und Begründer von Joseph Frieberts Karriere als Hofkapellmeister in Passau
Markus Eberhardt, Consortium Musicum Passau
Die Passauer Hof- und Dommusik unter Joseph Friebert (1763–1795)
13:00–15:00 Lunch break
III
Josef Friebert and the impact of French tradition
15:00–16:15
Chair: Adeline Mueller
Julia Ackermann, Universität für Musik und darstellende Kunst Wien
Opéra-comique-Vorlagen im süddeutschen Singspiel der 1770er Jahre –
Joseph Frieberts Nanerl bey Hof nach Charles Simon Favarts Ninette à la Cour
Christian Moritz-Bauer, Universität Wien
Zayre von Voltaire und Michael Haydn – eine philosophisch-musikalische Begegnung im Zeitalter der Aufklärung
16:15–16:30 Coffee break
IV
Harem on European stage
16:30–17:45
Chair: Michael Hüttler
Peter Stachel, IKT, Österreichische Akademie der Wissenschaften
Staging Turkish delights and fears. The seraglio as characteristic place of Orientalism on the stage
Martin Nedbal, University of Kansas
Censoring the harem: “Handkerchief moments” in eighteenth-century Viennese operas
Saturday, 21 May 2016
Castle Frohnburg
V
The (musical) representation of the “Orient”
in Friebert’s Serail
10:00–11:15
Chair: Jen-yen Chen
Tatjana Marković, Universität für Musik und darstellende Kunst Wien
Das Serail (ca. 1778) by Joseph Friebert: Music exoticism and gender (self)representation
Adrian Kuhl, Universität Heidelberg
Nationale Zeichnung – Die Figurendarstellung in Das Serail von Franz Joseph
Sebastiani und Joseph Friebert
11:15–11:30 Coffee break
VI
Orient and “Far”East
in context of eighteenth-century compositional practice
11:30–12:45
Chair: Tatjana Marković
Walter Kreyszig, Department of Music, University of Saskatchewan, Saskatoon
Zentrum für Kanada-Studien, Universität Wien
Joseph Friebert’s teutsche Operette Das Serail (ca. 1778) in the context of eighteenth-century organology: On the Klangfarbe as a means of text related dramaturgy in the linking of compositional practice and instrumentation, with special reference to the wind instruments
Jen-yen Chen, Graduate Institute of Musicology, 國立臺灣大學 (National Taiwan University, Taipei)
Europe’s vision of the “Far” East and the voice of the Chinese Other: Dialogue and representation in Metastasio’s L’eroe cinese and Ji Junxiang’s Zhaoshi gu’er
12:45–14:00 Lunch break
VII
Friebert’s Serail in context of coeval dramaturgy
14:00–15:45
Chair: Hans Ernst Weidinger
Mariateresa Dellaborra, Conservatorio di Musica “G. Nicolini”, Piacenza
Joseph Friebert e Giuseppe Bonno: un rapporto didattico e stilistico
Reinhard Eisendle, Don Juan Archiv Wien
Das Unerwartete, hier wird’s Ereignis. Zur Dramaturgie von Joseph Frieberts Singspiel Das Serail im Kontext des zeitgenössischen deutschen Dramas
Hans-Peter Kellner, Don Juan Archiv
E³ ̶ Eine dramaturgische Betrachtung der Entführungsgeschichte(n)
VIII
Epilogue
Leopoldskron : Das Serail revisited
16:00–16:30
Chair: Hans Ernst Weidinger
Oswald Panagl, Universität Salzburg
Die Welt als Wille zur Vorstellung. Salzburger Dramaturgie im Lichte der Festspielgründer – Schloss Leopoldskron als kreatives Milieu
Closing remarks
16:30–17:00
Saturday, 21 May 2016
Universität Mozarteum, „Solitär“
IX
Concert
18:00 Concert
with introductory words by Josef Wallnig
University Mozarteum Salzburg/Mozart Opera Studies Institute
„Schlafe ruhig” (Joseph Friebert, Das Serail) oder „Ruhe sanft” (W. A. Mozart, Zaide)
Musikalische Anmerkungen zu den Türkenopern/Singspielen beider Komponisten